Hungry Higgs forløb 2. og 6. årgang forside

oversigt.

Hungry Higgs 6.årgang

Fag: Matematik
Kompetencer: Kommunikation, Ræssonement og tankegang.
Faser i designprocessen: Idegenerering og produktion.
Teknologier: Eleverne vælger selv

lidt om forløbet.

Samspil mellem 2. og 6. årgang er et forløb til matematikundervisningen, hvor 2. og 6. årgang sammen spiller forskellige spil med udgangspunkt i brætspillet Hungry Higgs. Det kan også gennemføres med andre årgange, eller blot med en enkelt årgang. 

Spillene, de tilhørende aktiviteter og undersøgelserne som eleverne sammen laver er valgt, da vi mener, at de understøtter elevernes læring, både i forhold til matematikundervisningen samt teknologi & innovation. 

Det er et 12 ugers forløb, hvor 6. årgang bruger ca. én lektion pr. uge, på at forberede samspillet, aktiviteterne og undersøgelserne, som de så laver sammen med 2. årgang i 1-2 lektioner pr. uge.  2. årgang bruger ca. 1. lektion pr. uge på at samle op i klassen. Men det er som altid et undervisningsforløb med mulighed for at justere og udplukke dele, således at det passer til jeres ønsker, elever, behov og ressourcer.  

De sidste 2 uger af forløbet arbejder eleverne sammen om at redesigne spillet, med udgangspunkt i spillets elementer både med fokus på det matematiske, spillets regler samt designet. De har mulighed for at bruge vores lokale makerspace center TekX til selv at producere fysiske elementer til spillet.   

Eksempel side 3 fra Hungry Higgs forløbet, se pdf på siden for oplæsning
Eksempel side 8 fra Hungry Higgs forløbet, se pdf på siden for oplæsning

bladr igennem forløbet for 6. årgang nedenfor.

ressourcer til download