en tur rundt i fremtidens klasseværelse?

en rundtur i TekX.

Hvad er TekX?

TekX er et nyt inspirerende læringsmiljø med udgangspunkt i produktions- og laboratorietankegangen.

Hos TekX er vi i stand til at have ca. 60 elever ad gangen oppe for at arbejde med de forskellige zoner, der er i spil – se nedenstående.

Vi anser TekX som værende en rugekasse for udvikling af ny pædagogik, didaktik, teknologi og læring. Det 21. århundrede kræver, at vi tænker i nye baner, så eleverne kan blive rustet til en verden i udvikling og hvor ingen ved hvordan fremtiden ser ud. Derfor er produktion, design og innovationsprocesser i højsædet.

Siden åbningen i september 2018 har over 4000 elever været forbi TekX, og vi forventer kun, at det antal vil stige i skoleåret 19/20. 

Fritidsbrug

Vi indgår i tæt samarbejde med Rødovres Ungdomsskole, hvor vi har flere hold, der gør brug af TekX’ fasciliteter efter skoledagen er sluttet. Vi glæder os til – udover e-sport – at blænde op for makerspacehold og avanceret robotteknologi i skoleåret 19/20!

en gennemgang af TekX

plantegning over TekX

GameLab

I GameLabbet er der rig mulighed for eleverne til at udfolde sig digitalt. Der er 12kraftige stationære, der er i stand til at håndtere selv de kraftigste opgaver. Selvom navnet på rummet måske siger, at det er spil, der er i fokus, så er disse maskiner også i stand til at håndtere filmredigering, 3D-rendering og meget, meget andet.

Produktionszonen

I produktionszonen er der rig mulighed for at udfolde enhver form for kreativ trang. Her kan eleverne udfolde sig indenfor diverse produktionsteknologier.
Produktionszonen tæller blandt andet 3D-printere, folieskærere, lasercuttere, microBits, Raspberry Pis og helt gammeldags piberensere.
Målet med produktionszonen er, at eleverne kan lave prototyper og/eller færdige produkter, der er klar til brug!

Hvad er der blevet lavet allerede?

  • Udvikling af 2D- og 3D-elementer til produktion i produktionslokalet
  • Spilanalyse – Hvordan bringer man spil ind som tekst i danskfaget?
  • Udvikling af computerspil i Unity og CREY
  • eSport i både fritidsregi og i skoleregi
  • Kommunikationsspil i engelsk med computerspillet “Keep Talking and Nobody Explodes”
  • … og meget mere!

Hvad er der allerede blevet lavet?

  •  Folieskæring til klistermærker og t-shirt-tryk
  • Designproces med fokus på 3D-printning
  •  Laserskæring af 2D-modeller, der kan samles til 3D-modeller
  • Stencils til kreation af kunstværker
  •  Byg din egen fjernstyrede bil!
  • .. og endnu mere!

dagligdagen i tekx.

Virtual Reality

Vores VR-zone faciliterer eleverne kan arbejde med den rummelige forståelse. Dette kunne for eksempel være at få et billede af hvordan planeterne er placeret i forhold til hinanden i Solsystemet, eller hvordan kroppen ser ud indvendigt. Der kan også arbejdes med kommunikation, samt produktion af virtuelle miljøer!

Præsentations- og innovationsområde

Rummets primære formål er at skulle fungere som lokale, der kan understøtte alle typer af læring, hvor opstilling af møbler i læringsrummet defineres af underviserne/eleverne selv. Her kan arbejdes med bla. stoftryk, digital brodering og blanding af tekstiler og teknologier!

Hvad er der allerede blevet lavet?

  • En 3D-rendering af Vestvolden
  • Lav din egen fiktive by og skriv artikler om den i dansk
  • Samarbejdsøvelser med diverse spil
  •  3D-animation i Mindshow
  • Få en forståelse af kroppen i VR med 3D Organon
  • … flere ting kommer!

Hvad bruger vi rummet til?

  • Vi arbejder i dybden med innovations- og designprocesser
  • Præsentation af projekter, prototyper, ideer og forløb – Både elever og undervisere er i spil
  • Kodning af diverse typer af robotter, da der er meget åben gulvplads
  • Tekstilfabrikering
  • .. kun fantasien sætter grænser!

Musik- og podcastrum

Intet teknologieksperimentarium er komplet uden dets eget studie, hvor eleverne kan optage lyd, indspille musik og redigere elektronisk musik til deres kortfilmsproduktion i dansk eller flytte musikundervisningen op i TekX for at arbejde målrettet med lydproduktion.
Rummet er indrettet med et fuldt podcast-setup til 3 personer og derudover indeholder rummet en kraftig computer til redigering af lyd og musik.

Storproduktionsrum

Her er et rum dedikeret til at printe ting i stort format. Er det alt lige fra et banner, der skal bruges på årets TOOL-camp eller skal der printes spilmåtter ud til BeeBots i indskolingen, så er det her, der kan blive produceret dette. Vi arbejder med plakattryk, samt bannerprint.
Oftest har eleverne arbejdet tværfagligt over en hel uge, før de ender i dette rum for at lave deres ideer komme til live.

Hvordan kunne man arbejde med lyd i forbindelse med undervisningen?

  •  Anderledes fremlæggelser
  • Remedieringsværktøj, lydoptagelser kan bruges i litteraturundervisningen til at remediere tekster
  • Genfortolke ældre tekster, hvor eleverne skal indspille en form for lydspil.
  • Journalistisk metode interviews fx reportager fra det virkelige liv eller arbejde med interviews af diverse interessepersoner.

Hvad har vi allerede lavet?

  • Filmplakater til en filmfestival af elevernes kortfilm
  • Klistermærker til forskellige formål
  • Flerfarvet tekstiltryk
  • Forskellige typer folier til vinduer og vægge
  • Måtter og andre tryk til redesign af læringslokaler