Et billede fra forsiden af 6 årgangs forløbet

oversigt.

fag:

Matematik, Natur & teknologi og Håndværk og design

kompetencer:

Undersøgelse og modellering

faser i designproces:

Idégenerering og produktion

teknologi:

Minecraft og laserskærer

lidt om forløbet.

Eleverne skal undersøge begreberne urban gardening, vertikale haver samt rooftop gardening, med henblik på at kunne designe vertikale haver og taghaver på lokalmiljøets bygninger og tage.

Eleverne skal undersøge, hvilke planter der kan gro på taghaver og i vertikale haver i Rødovre, hvorefter de skal designe en taghave samt eventuelle vertikale haver ud fra følgende kriterier:

  • Haven skal give afgrøder til beboerne i ejendommen
  • Beboere i alle aldre skal kunne bruge haven
  • Haven skal være bæredygtig

Eleverne skal vælge en af følgende bygninger fra lokalmiljøet: Torbenhus, Skoleparken og Kærene.

Eleverne bruger gamle arkitekttegninger til at skabe en model af virkeligheden i Minecraft.

Derefter følger en idégenereringsfase, hvor eleverne udveksler idéer og skaber skitser af deres idéer til taghaver og vertikale haver.

Når de endelige valg er taget og skitserne er tegnet, er det tid til at færdiggøre Minecraft modellen af bygningen, med taghaven og vertikale haver, hvis de har valgt også at skabe sådanne.

Eleverne skal gennem hele processen dokumentere deres arbejde med billeder, video og lyd. 

En side fra forløbet - præsentation af kærne
en side fra forløbet - arkitekttegninger over kærerne i rødover kommune
en side fra forløbet - vælg en af de tre steder

bladr igennem forløbet nedenfor.

ressourcer til download