DesignSpark
Intro til DesignSpark Mechanical
DesignSpark Mechanical er et gratis og fremragende 3D design program, der nemt at lære. Programmet kan bruges af både lærere og elever, der skal designe en model eller genstand til 3D print eller til CNC maskinen. Klik på linket for at downloade DesignSpark Mechanical direkte fra deres egen hjemmeside.
Kom i gang med DesignSpark
En hurtig og nem måde at komme i gang med DesignSpark på er, at kende de vigtigste funktioner og lære at navigere i programmet. Det kan du blive meget klogere på i den følgende sektion “Lær at navigere i DS” og lave de 7 korte træningsøvelser.
Der er 7 øvelsesfiler, som passer til hver øvelse. Alle filer kan åbnes direkte i DesignSpark. De kan downloades som en ZIP fil herunder. Husk at udpakke filerne for at kom i gang med de forskellige øvelser.
Lær at navigere i DS
Filnavn
Beskrivelse
1. Spin.rsdoc
I denne øvelse skal du lære at dreje et objekt. Måden du spinner/roterer om objekter er ved at holde midterknappen på musen nede og flytte musen i den retning, som du vil rotere objektet.
2.Pan.rsdoc
Pan er, hvor du flytter kameraet, men kun på det plan du er på. Du holder Shift + midterknappen på musen nede og trækker i den retning du vil flytte kameraet.
3.Zoom.rsdoc
Zoom bruges til at zoome ind og ud på dine objekter. På den måde kan du se de helt små detaljer, og få det helt store overblik. Du zoomer ved at bruge musehjulet.
4.Home.rsdoc
Centrer skal du bruge, hvis du ikke kan finde dit objekt. Du trykker på H for at få centreret dit objekt.
5.Move.rsdoc
Move er, hvor du begynder at kunne flytte på selve objektet. Du vælger Move oppe i menuen eller ved at trykke M. Så klikker du 3 gange på den røde kube, så hele kuben er markeret. Derefter vælger du, hvilken akse du vil flytte kuben ved at trække i den ene pil.
6.Pull.rsdoc
Pull bruges til at gøre vores 2D tegninger til 3D.
I denne øvelse er der 3 surfaces (overflader), og under hver er der skrevet, hvilken længde de skal pulles op.
Du vælger Pull tool i menuen i toppen eller trykker P. Derefter trykker du på den første surface og trækker op til 5mm Det kan være svært at ramme helt præcist, så derfor kan du taste den ønskede distance ind og trykke ENTER.
7.Pull.v2.rsdoc
Pull kan også bruges til at fjerne materiale med.
Du vælger Pull tool (P) igen og trykker på den røde flade og trækker ned.