DesignSpark

Intro til DesignSpark Mechanical

DesignSpark Mechanical er en fremragende 3D design program der er gratis for alle og nemt at lære. For lærere og elever der skal design noget til 3D printere eller CNC maskinen, er DesignSpark Mechanical helt klart det bedste valg. Klik linket nedunder for at downloade DesignSpark Mechanical direkte fra deres hjemmeside.

Kom i gang med DesignSpark

Et hurtigt og nemt måde at kom i gang med DesignSpark er at lære de vigtigeste funktioner og lære at navigere i programmet. Kig på den følgende sektion “Lær at navigere i DS” og lave de 7 kort øvelser. 

Der er 7 øvelses filer der passer til hver øvelse. Alle filer kan åbnes direkte i DesignSpark. De kan downloades som en ZIP fil nedunder. Husk at udpakke filerne for at kom i gang med de øvelser.

Lær at navigere i DS

Filnavn

Beskrivelse

1. Spin.rsdoc

I denne øvelse skal vi lære at dreje et objekt, måden vi spinner/roterer om objekter er ved at holde midterknappen på musen nede og flytter musen i den retning vi vil rotere om objektet.

2.Pan.rsdoc

Pan er hvor vi også flytter kameraet, men kun det plan man er på nu. vi holder Shift + midterknappen på musen nede og trækker den retning vi vil flytte kameraet.

3.Zoom.rsdoc

Zoom bruges til at zoome ind og ud på vores objekter. På den måde kan vi se de helt små detaljer og få det helt store overblik. Vi Zoomer ved at bruge musehjulet.

4.Home.rsdoc

Centrer bruger vi hvis vi ikke kan finde vores objekt, vi trykker på H for at få centreret vores objekt.

5.Move.rsdoc

Move er hvor vi begynder at kunne flytte på selve objektet. Vi vælger Move oppe i menuen eller ved at trykke M. klikker vi 3 gange på den røde cube så hele cuben er markeret, derefter vælger vi hvilken akse vi vil flytte cuben ved at trække i den ene pil.

6.Pull.rsdoc

Pull bruges til at gøre vores 2D tegninger 3D.
I denne øvelse er der 3 Surfaces og neden under hver er der skrevet hvilken længde de skal pulles op.
Vi vælger Pull tool i menuen i toppen eller trykker P. Derefter trykker vi på den første surface og trækker op til 5mm Det kan være svært at ramme præcis så derfor kan man trykke den ønskede distance ind og trykke ENTER.

7.Pull.v2.rsdoc

Pull kan også bruges til at fjerne materiale med.
Vi vælger Pull tool (P) igen og trykker på den røde flade og trækker ned.