
oversigt.
fag:
Dansk, idræt og understøttende undervisning
kompetencer:
Samarbejde
faser i designproces:
Idegenerering og afprøvning
teknologi:
Analoge materialer og redskaber
lidt om forløbet.
Eleverne skal i små grupper samarbejde om, at udvikle en ny leg. Der er lagt vægt på, at eleverne kommer gennem en idégenereringsfase, hvor fælles brainstorm og samarbejdet omkring en række valg er i fokus.
Undervejs i idegenererings fasen bliver eleverne præsenteret for forskellige valg i forhold til tanker om legen, ved hvert valg brainstorme og taler eleverne omkring den leg de kunne tænke sig at lave.
De forskellige valg er repræsenteret på fysiske kort, f.x hvor mange kan være med til legen, de vælger så et kort billede af 2 elever, 3 elever, 4 elever, 5 elever eller hen hel klasse. Når idegenereringsfasen er slut har eleverne en række kort liggende på bordet, der hver repræsenter nogle valg de sammen har taget og leg prøves af og justeres, hvorefter den endelige leg deles med klassen.

bladr igennem Skab en leg til fællesskabet nedenfor.
ressourcer til download


Alle elementer til forløbet kan downloades nedenfor enten som Powerpoint eller PDF.
> Hent Fællesfaglige forløb 1.årgang – Skab en leg til fællesskabet, med lærervejledning, som PPTX (7,4 mb)
> Hent Fællesfaglige forløb 1.årgang – Skab en leg til fællesskabet, med lærervejledning, som PDF (4,5 mb) – åbner i nyt vindue
> Hent legekort til forløbet som pdf, print og klip (1,3 mb)
> Hent legebeskrivelser som PDF (43 kb) – åbner i nyt vindue