oversigt.

fag:

Dansk

kompetencer:

Formidling og analyse

faser i designproces:

Idegenerering og produktion

teknologi:

Lydstudie og Audacity eller WeVideo

lidt om forløbet.

Dette forløb tager udgangspunkt i et forudgående danskfagligt forløb på baggrund af materialet Lydfortællinger af Trine May, Frederik May & Jonatan May, hvor eleverne har lyttet til, arbejdet med og analyseret forskellige typer af podcasts, og samtidig haft fokus på fagbegreber inden for dramaturgi, lyde og stemmer.

Eleverne skal producere deres egen podcast, som en meddigtningsopgave til podcastserien Lottomysteriet. Opgaven går ud på, at eleverne skal fortælle historien om, hvad der i virkeligheden skete, og hvem der er den rigtige ejer af lottokuponen, og dermed vinderen af gevinsten på 9,3 millioner kroner.

For at eleverne kan finde på en troværdig men samtidig sjov fortælling bruger de idégenereringsmetoden ”Ja, og…”, hvor de sammensætter et handlingsforløb ved hjælp af forskellige ord, der ikke nødvendigvis hænger sammen. Formålet med øvelsen er, at kunne skabe begyndende idéer og inspiration til elevernes egen podcast.

Elevernes egen fortælling skal følge berettermodellens dramaturgi, og skal kunne ”passe ind” i podcastserien Lottomysteriet som et selvstændigt afsnit. Derudover skal deres egen podcast leve op til en række krav og vurderingskriterier i forhold til indholdselementerne.

Når eleverne har færdiggjort drejebog og manuskript til deres egen podcast, kommer de op på TekX for at optage. Derefter skal eleverne klippe og redigere deres podcast i det digitale værktøj WeVideo eller Audacity

Som afslutning på forløbet skal eleverne lave en analyse af deres egen podcast ved, at indsætte den i et koordinatsystem, hvor de forskellige indholdselementer fremgår på minuttal. Selve podcasten og analysen heraf kan med fordel anvendes som en afleveringsopgave.

Se hele forløbet :

ressourcer til download