Teknologier og vejledninger
Her kan du finde de programmer og ressourcer, som du har brug for at komme i gang med programmer vi bruger til Teknologi og Innovation. Alle programmerne kan downloades her fra siden, og eller på Skoletube.dk. og de fungerer på skolecomputere i kommunen.
TekX kan benyttes dagligt mellem kl. 8.00 og 16.00, enten efter booking eller forudgående aftale med en medarbejder. Som udgangspunkt skal undervisningsaktiviteten være booket minimum 14 dage før afholdelse.
Tal med skolens lokale T&I lærere og aftal booking – det skal helst ske i samarbejde med dem.
Planlæg dit besøg
Har du tænkt på, hvordan du vil struktuere dit besøg? Hvilke teknologier og rum skal du bruge? Få gode råd til at planlægge et godt besøg på TekX. Mere info>>>
Fælles faglige forløb
Fælles faglige forløb er udviklet i samarbejde med teknologi og innovations lærere i Rødovre Kommune. Formålet er at etablere en rød tråd og progression i teknologi og innovation gennem de fælles læringsforløb for elever på alle klassetrin på tværs af alle skoler i Rødovre.
2D design
Om 2D design
2D design handler om at lave former og billeder på flade materialer – fx pap, papir eller stof. En simpel 2D form kan printes digitalt, men kan også skæres ud på vinylskærer eller lasercutter.
Når du skal bruge disse teknologier, så er det vigtigt at vide, hvilke filformater der skal bruges, og til 2D design vil det typisk være vector grafik eller CAD fil (.dxf)
Når du skal lave plakater eller t-shirts, så er der uendelige muligheder for at arbejde i fuldfarver. Det kan være et foto, en tegning, en collage af flere fotoer og tegninger, eller farverrige digitale malerier.
Billeder i fuldfarver findes typiske som grafik, fx en jpeg eller PNG fil. Her skal du være opmærksom på vigtige detaljer som billedstørrelse, opløsning og farveprofiler.
3D design & produktion
Om 3D design
3D design handler om at lave tredimensionelle former og objekter fra materialer med bestemte fysiske egenskaber, fx træ, metal eller plastik. Det kan være alt fra små skulpturer til komplekse værktøjer og maskiner. Et 3D objekt er ofte en samling af flere 2D overflader, der kan arrangeres til en tredimentionel form, fx kan 6 kvadrater samles til en kube.
For at arbejde i 3D, skal du bruge programmer, hvor du kan redigere tredimensionelle objekter og ekportére dem som 3D filer der kan læses af en maskine, fx en 3D printer eller CNC.
På TekX producerer vi en masse forskellige ting på vores 3D printere. Det kan eksempelvis være 3D modeller, som eleverne har designet digitalt, hvorefter de ved hjælp af 3D printeren bygges i solide former med plastik filament.