Bevægelsesaktiviteter – alle fag
Leg – Frugtsalat
Fysiske rammer: Hvor som helst
Antal: 6-20 personer
Rekvisitter: Hulahopringe eller cirkler tegnet med kridt.
Beskrivelse:
Børnene inddeles i forskellige frugter, så der er ca. lige mange bananer, pærer, æbler osv. Hulahopringene
placeres i en rundkreds. Der skal være én ring mindre en der er deltagere. Den person, der er den, skal stå i midten. De andre børn fordeler sig i ringene, så ”frugterne” er blandede mellem hinanden, og der står ét barn i hver ring. Når deltageren i midten fx siger ”æbler”, skal alle de børn der er ”æbler” løbe væk fra deres plads og finde en ny hulahopring at stå i. Deltageren i midten skal forsøge at komme til at stå i en af de tomme ringe. Den, der ikke har en ring at stå i, skal være den. Hvis man siger ”frugtsalat” skal alle bytte plads.
Variationer:
Kan laves med dyr (zoo), andre madvarer (biksemad) osv.
Styrker: Koordination, kognition, rum/retnings sans
Leg – Stafetter
Stafetter kan udformes på mange forskellige og kun fantasien sætter grænser. Her er et par forslag til hvordan de kan se ud.
Fysiske rammer: Græsplæne, asfaltområde, sal eller lignende
Antal: 5-15
Rekvisitter: Afhænger af stafetten, men kegler eller anden afmærkning er en god ide.
Beskrivelse:
Overordnet handler en stafet om, at man deler x antal hold med lige mange deltager på hvert hold. Hver deltager på holdet skal nu udføre en given opgave. Der er kun en deltager fra hvert hold der må være i gang. Dvs. første deltager fra holdet udfører opgaven og den næste starter, når først person er færdig. Det hold der først får alle deltagerne igennem opgaven har vundet.
Forslag til stafetter:
- Løbstafet – hver deltager løber en distance om kommer tilbage og klapper den næste holdkammerat i hånden.
- Mooncarstafet – alle skal køre igennem en bane på mooncar. Hvert hold skal have en mooncar.
- Trøjestafet – Første deltager får en overtrækstrøje på og løber igennem en bane. Når første deltager kommer tilbage til han/hun give overtrækstrøje til den næste holdkammerat, som tager den på og løber.
- Vandstafet – Hvert hold får 2-5 liter vand i en kande eller en spand. Desuden får hvert hold en tom spand og et papkrus. (Husk lidt ekstra) Når starten går, løber første løber til spanden med vand, bruger sit papkrus til at tage mest mulig vand med tilbage. Derefter løber han tilbage til sit hold og putter vandet ud i spanden. Næste løber gentager dette. Dette fortsætter i et vist tidsrum. Det hold, som får mest vand i sin spand efter 3-min har vundet.
- Ærteposestafet – Hvert hold får en ærtepose, som der skal gå/løbes med. Ærteposen kan ligge på hovedet, ryggen, skulderen, maven eller…..
Styrker:
Udholdenhed, rum/retnings sans, kropsbevidsthed
Leg – Forhindringsbane
Fysiske rammer: Alle steder
Antal: 1-50
Beskrivelse:
Der laves en forhindringsbane der udfordrer deltagerne tilpas. Tænk i at deltagerne skal bruge kroppen på forskellige måder eks. rulle, kravle, klatre, hovedet ned af, osv.
Variationer:
Laves som en konkurrence imellem to hold
Brug en ting der skal transporteres igennem forhindringsbane
To og to sammen. Der skal være fysisk kontakt igennem hele forhindringsbanen
Styrker: Motorisk planlægning
Leg – Jægerbold (Stikbold)
Leg – Præcisionskast
Fysiske rammer: Græsplæne eller lignende
Antal: 2-10
Rekvisitter: Bolde eller ærteposer. 2 spande, 2 hulahopringe eller andre ting man kan kaste efter.
Beskrivelse:
Man deler to hold som kæmper mod hinanden om at ramme flest gange. Hver deltager får x antal kast eller spark til at ramme det, der skal rammes. Hvordan banen ser ud er helt op til den der laver aktiviteten.
Variationer:
- Kast/spark med tilløb. (Er motorisk mere udfordrende)
- Kast med forskellig størrelse bolde
- Kast med forskellige ting eks. skovl, pind, spand.
Styrker: Koordination
Leg – Tegne på ryggen
Fysiske rammer: Hvor som helst
Antal: 2-100
Rekvisitter: Ingen
Beskrivelse:
Børnene går sammen 2 og 2 og skal tegne hinanden på ryggen. Den ene ligger på maven, den anden tegner. Den der ligger på maven skal evt. gætte, hvad der tegnes. Husk at bytte rundt.
Variation:
Skrive bogstaver på ryggen, der skal gættes. Man kan evt. vælge at de skal tegne noget de kan se på legepladsen eller noget man kan finde i et køkken. Kun fantasien sætter grænser. Sæt evt. tid på hvor langtid man skal tegne på den anden inden man bytter.
Lave pizzaer på ryggen.
Rulle dejen flad – smøre tomatsovs ud – drysse forskelligt fyld osv.
Styrker: Følesansen
Leg – Ærtepose leg
Fysiske rammer: Sal eller afgrænset område udendørs
Antal: 8-20
Rekvisitter: Ærteposer nok til alle deltagere, musik, evt. overtrækstrøjer og kegler
Beskrivelse:
Hvert barn har en ærte pose på hovedet og løber rundt på en afgrænset bane i sit eget tempo. Man løber bare i en tilfældig bane. Hvis man taber sin ærtepose, er man ”forstenet” Et andet barn skal så – uden at tabe sin egen ærtepose – tage kammeratens ærtepose op fra gulvet/jorden og lægge den på hovedet af den
”forstenede”, som så er ”befriet”. Man kan lade mindre børn holde deres ærtepose fast på hovedet, når de hjælper en kammerat eller bare sige, at de skal lægge den i hånden på det ”forstenede barn”.
Variationer:
- Man kan lade børnene springe, hoppe, gå baglæns, kravle, løbe, krabbe, hinke osv.
- Kan også leges på legepladsen eller på kuperet terræn.
- Man kan dele x antal hold. Så er det kun er dem fra ens hold der kan hjælpe en. F.eks. drenge mod pigerne eller dem med samme farve ærtepose er sammen.
- Hvis det er i en hal kan man ligge madrasser ud i hallen som forhindringer.
- Man kan lade nogen være fangere.
- Man kan lave par og se hvem der er bedst til at gå/danse med en ærteposen mellem sig
Styrker:
Balance, koordination
Leg – Skubbe-trække
Fysiske rammer: Hvor som helst
Antal: 2-100
Rekvisitter: Evt. viskestykker/stof og kridt ellers intet
Beskrivelse:
Børnene skal stå over for hinanden 2 og 2. Man står på hver sin side af en kridtstreg på jorden eller en linje
i gymnastiksalen. Det gælder nu om at trække sin makker over på sin egen side af kridtstregen samtidig med at man skal forhindre selv at blive trukket over på modstanderens side. Man kan enten trække hinanden ved at have et stykke stof i hånden eller ved tage fat i den ene hånd (begge elever bruger højre hånd eller venstre hånd). Eleverne skal afpasse deres kræfter, så det ikke bliver for voldsomt, men mere minder om brydning. Man spiller til 5 og bytter makker.
Variation: Kridtsteger 1/1,5 m. bag hver deltager. Nu skal man skubbe sin makker tilbage over kridtstregen, samtidig med at man skal forsøge ikke selv at blive skubbet tilbage. Man spiller til 5 og bytter makker.
Styrker: Styrke, muskel/led sansen, koordination
Leg – Kædefanger
Fysiske rammer: Afgrænset område sal, græsplæne, parkeringsplads eller lignende
Antal: 8-100
Rekvisitter: Ingen
Beskrivelse:
To starter med at være fangere de holder i hånd og løber rundt og forsøger at fange en anden, når det
sker, er han/hun med i kæden, når man er fire deler man sig og der er nu to hold fangere. Hvis fx tre jagter en og den ene i kæden giver slip kan de andre to ikke fange før kæden er samlet igen.
Styrker: Rum/retnings sans, udholdenhed, koordination, kropsbevidsthed
Leg – Trække gulerødder
Leg – Hulahopring i rundkreds
- Man kan gøre det med lukkede øjne.
- Man må ikke snakke sammen.
- Man kan stå på en linje/række i stedet for en rundkreds.
Leg – Stopdans
Leg – Mariehønefanger
Leg – Halefange
Leg – Kongens efterfølger
Fysiske rammer: Hvor som helst
Antal: 5-100
Rekvisitter: Ingen
Beskrivelse:
Børnene deles i mindre grupper af 5-6. Alle stiller sig på en lang række og den forreste i rækken finder på
en bevægelse mens de går/løber, som alle de andre efterligner. Den forreste løber om bag i rækken, så en ny kan være forrest og bestemme retning og aktivitet.
Styrker: Koordination, balance
Leg – Kartoffelløb
Leg – Rør ved noget hurtigt
Leg – Hansen til Jensen
Fysiske rammer: Kan leges på et areal inde eller ude
Antal: 10-28
Rekvisitter: Ingen
Beskrivelse:
Børnene står over for hinanden to og to. Den voksne styrer legen og siger fx ”knæ til knæ”, hvorefter de to børn sætter knæene sammen (et knæ hver). Den voksne siger derefter fx ”fod til fod”, og det er nu fødderne, der skal røre hinanden (en fod hver). Hver gang, der gives en ny besked, slippes kontakten mellem de to kropsdele, der lige har rørt hinanden. På et tidspunkt bliver der sagt ”Hansen til Jensen”, og nu gælder det om at finde en ny makker. Når alle har fundet en ny makker fortsætter legen.
Variationer:
- Vælg mere ”avancerede” kropsdele som fx hofte, lillefinger, ankel, albue osv.
- Kombiner to forskellige kropdele, ex. ”hånd til mave” eller ”næse til knæ”. Denne variation stiller større krav til børnenes samarbejdsevner, da de hurtigt skal blive enige om hvem, der skal være fx hhv. mave og hånd.
- Inddrage højre og venstre, fx højre hånd til venstre knæ
- Lad et barn være den, der styrer legen. Man kan aftale, at der skiftes i forbindelse med, at der bliver sagt ”Hansen til Jensen”. Enten kan den voksne vælge én, eller også kan den, der bliver til overs
efter ”Hansen til Jensen-rokaden” styre legen i næste omgang. - Gennemfør legen med lukkede øjne
- Find en ting som børnene eks. skal hold imellem deres knæ eller skulder. Det kunne være en overtrækstrøje
Styrker: Begrebsdannelse, samarbejde, koordination, balance, kropsbevidsthed.
Leg – Boldmassage Fysiske rammer:
Leg – Tov trækning
Leg – Blomsterdød (Stikbold)
Fysiske rammer: Afgrænset område.
Antal: 3-100 (afhænger af området)
Rekvisitter: Blød bold
Beskrivelse:
Deltagerne spiller på et afgrænset område. Det gælder om at dræbe de andre ved at ramme dem med bolden. Bolden må ikke have været i jorden inden den rammer en anden. Hvis bolden gribes inden den har været i jorden, dør kasteren. Når en person dør sætter han/hun sig på gulvet. Man kan nu blive levende ved
at fange bolden eller ved at røre en af de andre deltager og sige blomsterdød. Den person, der bliver rørt, dør så. Når man er død, skal man blive på det sted, hvor man er blevet skudt.
Styrker: Rum/retnings sans, koordination, balance
Leg – Jorden er giftig
Fysiske rammer: Legeplads, gymnastiksal, hvor som helst
Antal: 6-28 personer
Rekvisitter: Alt muligt – stole, træstammer, puder, madrasser, bænke
Beskrivelse:
Fordel tingene på gulvet i en passende afstand, således at man kun lige nøjagtig kan komme fra ét sted til et
andet uden at røre jorden. Alle deltagere skal i så lang tid som muligt bevæge sig rundt uden at røre den giftige jord. Hvor mange runder kan man klare uden at røre jorden?
Variationer:
Sæt en bold i spil samtidig, som deltagerne hver især skal gribe, mens de bevæger sig rundt. Når en deltager rører jorden, er man ude af legen. Den, som er tilbage til sidst, har vundet.
Kan også leges som fangeleg.
Styrker: Balance, koordination, præcision
Leg – Kinesisk rundbold
Fysiske rammer: Hvor som helst
Antal: 6-100. Ved mange deltagere laves evt. flere rundkredse
Rekvisitter: Tennisbold eller anden bold, der er god at kaste og gribe med, evt. ærteposer. Lille bold er nem at kaste-svær at gribe. Stor bold er nem at gribe – svær at kaste!
Beskrivelse:
Alle stiller sig i en stor rundkreds med ca. 1,5 m. afstand mellem deltagerne. Bolden kastes til sidemanden, der kaster den videre til sin sidemand osv. hele tiden i samme retning. Hvis en deltager IKKE griber bolden, skal vedkommende samle bolden op og aflevere til den person, som han/hun skulle have kastet til (den man står ved siden af i rundkredsen i kasteretningen), og derefter løbe hele vejen rundt om rundkredsen. Samtidigt skal de, der er tilbage i rundkredsen, skynde sig at få kastet bolden hele vejen rundt i rundkredsen, inden personen, der løber, er nået tilbage på sin egen plads. Hvis personen, der løber, ikke når tilbage, må han/hun løbe en runde mere, og sådan fortsætter man (maks. tre omgange). MEN hvis personen, som løber, når tilbage på sin egen plads inden bolden, kaster personen bare bolden videre til den næste person. Der kan sagtens være flere, der løber rundt, fordi flere i rundkredsen har tabt bolden undervejs. Spillet fortsætter til man ikke gider mere eller på tid.
Variation:
Er børnene gode til at gribe, kan I prøve med flere bolde på én gang. Er de rigtig gode, skal alle klappe hver gang, der er en der løber. Prøv med forskellige størrelser af bolde. Skift retning på kast og løb.
Styrker: Hånd-øje koordination, kognition og kondition