Snik Snak Podcast 1: Beebottens Forunderlige Rejse

Snik Snak 1 Slider

Snik Snak 1: Beebottens forunderlige rejse med 0.klasse

For elever i Rødovre Kommune,  begynder undervisning i teknologi og innovation allerede i 0.klasse. Et kerneelement i kommunens indsats i teknologi og innovation (T&I), er et udvalg af fælles faglige forløb, som alle elever på de forskellige årgang arbejder med. For de små i 0.klasse hedder det allerførste T&I forløb Beebottens forunderlige rejse. Forløbet er en introduktion til kodning, retningsorienteret sprog og programmering, ved brug af simple ‘menneske robotter’ og robotten Bee-bot®.

Klasselærer og teknologi & innovationslærer Marie Sørensen fra Rødovre Skole, har sammen med alle skolens elever på 0. årgang, arbejdet med forløbet; Beebottens forunderlige rejse. Marie og en håndfuld elever har været på TekX for, at optage en kort podcast om deres oplevelse med forløbet og begyndelsen på elevernes rejse med teknologi og innovation. 

Lyt til podcasten herunder, og hør Marie og hendes søde elever i 0.klasse fortæller om Bee-bots og TekX.

Interview med Marie Sørensen, teknologi og innovations lærer på Rødovre Skole

Hvorfor er Beebots et effektivt udgangspunkt i teknologi- og innovations undervisning? 

Beebot er meget simple robotter, der er nemme at overskue med sine få og farvede knapper. Den appellerer til de små elever ved med sit udseende. Den er sjov at lege med og siger små søde lyde.  

Hvad siger børnene, når de leger med Beebots? 

Eleverne i 0. klasse var alle glade for at lege/arbejde med BeeBot. Der var forskel på, hvad eleverne fik ud af det, hvor hurtigt de lurede systemet, men de var alle vilde med det, og ville gerne lege med dem igen. Hver elev gav hurtigt deres BeeBot sit eget navn.  

– Hvad er fordelen ved, at køre sådan et forløb på TekX i stedet for på skolen? 

Man kunne sagtens køre dette forløb på sin egen skole, men når man bevæger sig væk fra sine vante rammer, sker der noget andet med eleverne. De er ikke helt så låste i de relationer, de har i klassen. Nye rammer kan også give ny inspiration og modet til at prøve noget helt andet.  

-Hvorfor er det vigtigt at begynde med T&I allerede i 0.klasse? 

Eleverne i 0. klasse er yderst motiverede og vidensbegærlige i alt, hvad de foretager sig. De havde alle en legende tilgang til BeeBot, som de ikke før har stiftet bekendtskab med. Derfor har de også en opfattelse af at T&I ikke er så ”farligt”, når de møder den igen i de kommende klasser, hvor sværhedsgraden stiger. Eleverne var nysgerrige, og derved lærte de, at kunne mestre og styre de små robotter. Citatet fra Pippi Langstrømpe passer glimrende her. “Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert!” 

to elever leger med Bee-bots
Closeup billede af en Beebot på tæppe

Elever i 0.klasse begynder at arbejde med kodning, retningsorienteret sprog, og programmering med Bee-Bot®.