Ungdomsbyen på TekX

Unge i 7.klasse på Hendriksholm Skole lærer om iværksætteri, virksomheder, logistik, og økonomi med Ungdomsbyen
Asbjørn fra Ungdomsbyen arbejder med ung fra Hendriksholm Skole

Når skoleelever får muligheden for at lære noget nyt, der klart og tydeligt kan bruges i den virkelig verden, er det altid mere interessant end normal undervisning.  At kunne opleve skolens fag i praksis, ville være endnu bedre, særligt i forbindelse med uddannelsevalg. For unge der drømmer om at køre deres egne virksomhedder, er det særligt appellerende at lære om ægte firmaer og brands de kender, og for en fornemmelse for hvordan de kører. Lyder spændende? Alstå, det er præcis denne slags oplevelse Ungdomsbyen sørger for at facilitere for unge i folkeskole. Elever på 7.klasse har lige afsluttede kurset “HANDEL- Sammen handler vi på fremtiden” med Ungdomsbyen her på TekX.

HANDEL- Sammen handler vi på fremtiden

I løbet af Ungdomsbyens kurset “HANDEL- Sammen handler vi på fremtiden,” fik eleverne chancen for at besøge flere virksomheder i København, afprøve nogle af de forskellige måder man kan arbejde på i merkantile branchen – eksempelvis, oprettelse af webshop med Wix og indretning af en fysisk butik. I løbet af ugen har de havde en rækkefølge af oplevelser, som har lavet en stor indtryk. På TekX har eleverne afsluttet forløbet med et særligt udviklet brætspil der handler om forsyningskæde og logistik for virksomheder. De har også brugt tid på at reflektere over ugens aktiviteter i HANDEL forløbet, og til sidst, lavede de videoer der opsummerer på oplevelsen.

en elev spiller en særligt udviklet spil i HANDEL forløbet
“I webshoppen i onsdags havde jeg det virkelige sjovt med. Det var sjovt at lægge varer ind, og sætte priser på dem, og lave engagements til (sic) forskellige tidspunkter, og skrive om butikken… Jeg var i himmelen!”
– Noah, 7.klasse

Galleri: Asbjørn vejleder elever i 7.klasse i gennem HANDEL brætspillet.

Igennem rollespil, kreative øvelser og besøg ude i virkelige butikker, kan de afprøve, om fx det at lægge strategi om en marketingskampagne, det at forhandle eller det at lave butiksideer og kommunikere gennem hjemmesider, er noget for dem. Så forløbet handler om, at man som elev kan mærke efter, om de synes, at de her arbejdsprocesser og fællesskaber er sjove og interessante ELLER om det slet ikke er noget for dem. Sådan nogle praksisnærer oplevelser – mener vi i Ungdomsbyen – er med til at kvalificere det uddannelsesvalg, de står overfor i 9. eller 10. klasse.

Asbjørn Bjerregaard Ried
Asbjørn fra Ungdomsbyen arbejder med ung fra Hendriksholm Skole

Ungdomsbyen x TekX

Med så mange forskellige læringsoplevelser og aktiviteter på spil, giver det god mening det sker på steder med flere muligheder for kreativitet, adgang til ressourcer, og rigelig plads til arbejde. For Ungdomsbyen, er TekX et ideelt sted at køre forløb og kurser.  Asbjørn Ried, som er en pædagogisk konsulent for Ungdomsbyen, mener at TekX er særligt vel udstyret til sådan et projekt.

Ifølge Asbjørn, “TekX er et en supersamarbejdspartner, fordi TekX repræsenterer den hands-on/praktiskte tilgang til opgaveløsning som, vi i Ungdomsbyen, tror på er nødvendigt for at kunne involvere og favne den brede elevflok, der alle lærer forskelligt. Sammenspillet med problemløsning og teknologi – præsenteret i TekX’s indbydende og nysgerrige rammer – giver eleverne lyst til at engagere sig og er med til at forankre hele ”Sammen handler vi på fremtiden” som en anderledes og spændende uge. Og så er det en fordel, at eleverne kender TekX og forbinder jer meget noget positivt – det giver ro på, I en ellers ny og lidt overvældende uge, at de ved, at de skal på TekX om fredagen. “

Læs mere: